DOBRA DROGA

2017: 3 trendy, które stworzyły bie

16 lutego 2017

Dlaczego w ogóle powstało bie?

Z tym pytaniem ostatnio się zmierzałam, ale nieco w innym kontekście. Tłumaczyłam najczęściej jak DZIŚ zachowywać się jeśli chodzi o komunikację marki i dlaczego ten Facebook to najlepszy pomysł … JEŚLI masz zasoby.

Dziś o tym jakie trendy są widoczne w komunikacji marketingowej w 2017 roku i dlaczego one są odpowiedzią na pytanie: dlaczego powstało bie. 

Mamy 2017 rok. Pora to zrozumieć.

3 trendy w marketingu, które widać w 2017 roku

#1: Śmierć storytellingu 

 

Storytelling był fajny! Szczególnie dla tych, którzy się na nim dorobili 🙂

Ale tak serio: storytelling jest świetną ramą do przekazywania informacji w sposób, który sprzyja odbiorcy.

W 2017 roku zacznie się jednak jego powolna śmierć. Zabije go komunikacja w czasie rzeczywistym: surowa, naga i autentyczna. 

Storytelling zakłada istnienie jakiegoś story. Od 2017r. Twoja marka będzie się jednak stawać jedynie częścią jakiegoś STORY. STORY Twojego odbiorcy. Twojego gościa. A raczej – Twoja marka będzie gościem w życiu odbiorcy. Więc – sam widzisz. Perspektywa diametralnie się zmienia. (Nie mogę w tym momencie nie zaprosić Cię na wywiad dobra perspektywa, podczas którego zobaczysz unikalną perspektywę dla Twojej marki).

Dowody? Zobacz co się dzieje na Snapchacie, Musical.ly lub After School. Zobacz influencerów (gwiazdy tych formatów). Zobacz jak wyglądają, jak się komunikują, jaki mają przekaz. I uwierz, że w ciągu roku-dwóch, Ty też będziesz w tych kanałach (lub innych im podobnych, które zgarną uwagę).

#2: Komunikacja w czasie rzeczywistym

 

Nieodłącznie łączy się z tym MEGA znaczenie komunikacji w czasie rzeczywistym. Jeśli się znamy, wiesz, że nazywam to slow marketingiem (albo ostatnio flow marketingiem).

I dziś NIE… to nie jest już luksus, który odróżnia. To jest standard.

Nie trzymasz standardu – nie ma Cię.

Nie chcemy odpicowanych zdjęć potraw z Twojej knajpy. Wolimy takie z rozlaną zupą na połowę stołu.

Powód? Fake news – nieprawdziwe, sterowane, oszukańcze informacje.

Im bardziej udowodnisz i pokażesz, że Twój przekaz jest autentyczny i warto Ci ufać, tym lepiej. A jak to trafniej zrobić niż nadawać na żywo i przekazywać zdjęcia bez obróbki?

 

Nie oznacza to jednak, że rozszerzona rzeczywistość nie cieszy się popularnością. Jest jednak różnica: to zdjęcie jest poszerzone i doskonale o tym wiesz. Co jest fake – widać na pierwszy rzut oka. Cóż.. wchodzimy w świat paradoksów.

#3: Koniec specjalizacji. Czas generalizacji

 

To pozornie wydaje się tylko sprawa wewnętrzna agencji marketingowych/ PRowych/ reklamowych.

Ale nie jest.  

Prawda jest taka, że jeśli traktujesz kanały komunikacji jak silosy – Twoja komunikacja będzie tak wyglądała. Jeśli osobne podmioty/ osoby/ freelancerzy zajmują się Twoją komunikacją w mediach społecznościowych, osobne w świecie PR i osobne odpowiadają za SEO, to nie uzyskasz efektu synergii/ mnożnikowego/ potęgowania.

W 2017 r. nie dokona się jeszcze ta generalizacja, ale zacznie się dziać. Rozsądne agencje dostosowały swoje podejścia już daaawno temu (np. Phelps).

W odróżnieniu do poprzedniego trendu, podejście generalizacyjne, ujednolicania komunikacji, dbania o spójność i – co najważniejsze – zasysania komunikacji do wewnątrz (a nie zlecania na zewnątrz), będzie w 2017 roku wyróżnikiem dla tych, którzy się na to zdecydują. 

 

Po co Ci to wiedzieć?

 

Bo z Tobą nieustannie rozmawiam i wiem, że jest 90% szans, że jesteś typem Eksperta.

Bo spotykam się z Tobą na spotkaniach networkingowych i słyszę: szukam kogoś, kto pomoże mi wejść na Facebooka. I mam ochotę odpowiedzieć: jeśli nie masz budżetu, na Facebooka jest za późno.

Bo czuję opór, gdy proponuję Ci wejście od razu w działanie, w podawanie komunikatów, w interakcję z grupą. I mam ochotę wykrzyczeć, że jeśli tego nie zrobimy – inni będą pierwsi. A to znaczy: zrobią to nie tylko szybciej, ale i taniej. Możliwe, że poniosą porażkę? Możliwe. Ale jeśli im się uda – zgarną wszystko. Co z pewnością już obserwujesz.

Jeśli jesteś Ekspertem ważne są dla Ciebie sprawdzone, zwalidowane i pewne rozwiązania. Ale wiesz kto je ma? Ten kto to zrobił pierwszy. A wiesz komu jest trudniej? Naśladowcom.

I dlatego dla Ciebie – to jest trudna era. Bo to jest era dla Innowatorów i Inwestorów, a na pewno tych, którzy nie boją się ryzykować, sprawdzać i testować.

Więc jeśli jeszcze nie masz w swojej Radzie Doradczej jednego z tych typów – to najwyższy czas! Jutro może być za późno.

W kolejnych wpisach piszę o:

  • co to tak naprawdę znaczy podejmować ryzyko w przeliczeniu na pieniądze,
  • jak urwał mi się film i dlaczego dobrze się stało,
  • dlaczego budowanie marki osobistej jest złe i dlaczego ja się na to zdecydowałam.

Jeśli prowadzisz agencję reklamową lub jesteś kreatywnym freelancerem, dołącz do społeczności, w której będziemy pracować nad relacjami z klientami, modelem biznesowym i promocją naszych działalności. 

Cotygodniowe wsparcie brandingowe
Hej, tu Monika, piszę o tym jak aktywować dobrą markę – zauważalną, zapamiętywalną i zakupywalną. Co tydzień z czytelnikami dzielę się doświadczeniami z pracy w terenie, których nie publikuję tutaj. Dołącz do mojej listy. Zero śmieci. Tylko powiadomienia o wpisach i wiedza zza moich kulis.